Dobrý manažer se snaží svým podřízeným pomoct. Chce, aby se zlepšovali a vzdělávali a případné problémy řeší dohromady. Jenže ne každý vedoucí je dobrý. Jak tedy poznat vyloženě špatného šéfa?
Na toto téma se rozepsala koučka Bridgette Hyacinthová na profesní sociální sítí LinkedIn. Čerpala ze svých zkušeností i z toho, co se k ní doneslo od jejích klientů, a dala dohromady celkem 10 věcí, podle kterých poznáte špatného manažera.
Nevhodné chování vedoucích pracovníků totiž podle Hyacinthové vede k vysoké fluktuaci zaměstnanců a zhoršení jejich psychického stavu. Chodit do práce je nebaví a mají problém odvádět svou práci kvalitně. Jejich nevalná nálada se pak může přenést i do domácností a způsobit další problémy.
- Věnuje se mikromanagementu
Když se šéf věnuje kdejaké drobnosti a dohlíží na jednotlivé kroky svých podřízených, nemůže to nikomu prospět. Zaměstnance takovéto „špiclování“ dohání k šílenství a podle Hyacinthové je to zabiják kreativity a inovací na pracovišti. Pracovníky to dusí a omezuje. Když vás na nějakou práci najali, měli by vás ji nechat dělat a neobtěžovat vás přílišnou kontrolou.
- Chce, abyste selhali
Nikdy vás za nic nepochválí a hledá jen chyby, kterých vyjmenuje nespočet. I po dlouhé době je takový manažer schopen vytáhnout staré rány. Vyhovují mu slabí zaměstnanci – využívá jejich strachu. Nikdy nezaměstná silnější a chytřejší jedince, než je sám – mohli by ho ohrozit.
- Vybírá si oblíbence a na ostatní kašle
Mezi svými podřízenými má oblíbence, kteří mu poklonkují. A právě těm zadává zajímavější úkoly, zvyšuje jim mzdy, dává odměny a povyšuje je – bez ohledu na to, že je někdo lepší. Jeho oblíbenci pak mohou sloužit jako udavači. Pokud se takovému bossovi někdo postaví, je zle.
- Přivlastňuje si cizí úspěchy a své chyby hází na ostatní
Chtějí před ostatními vypadat dobře. Přivlastní si úspěchy i cizí nápady. Jejich vlastní PR je pro ně tím nejdůležitějším. Není snad nic horšího než tvrdě pracovat na úspěchu, který vám zlý šéf ukradne a chlubí se cizím peřím. Pro takové zaměstnance je to silně demotivující.
- Dělá falešné sliby
Ve snaze, aby přiměl zaměstnance dělat to, co po nich požaduje, slibuje věci, které nikdy nesplní. Těsně před dokončením práce mění cíle a demotivuje tím své podřízené. Pod podmínkou nedokončení práce tak nemůže dostát svým slibům, protože „ještě nemáš hotovo.“
- Ignoruje zpětnou vazbu a neslyší vaše názory
Nechtějí si přiznat vlastní chyby, pokud se ho na ně pokusíte upozornit, bude se tvářit, že se nic neděje. Touží slyšet jen chválu na svou osobu a s těmi, kteří mu ji neposkytnou, jedná jako s kusem hadru. Nejhorší z nich si o zpětnou vazbu sami řeknou, ale pokud nebude pozitivní, nebudou ji brát v potaz.
- Nestojí za svými zaměstnanci
Svých podřízených se nikdy nezastane. Za to je vždy prvním, kdo ukazuje prstem a stává se z něj soudce i kat. I přesto, že zaměstnanci svých chyb litují a snaží se je napravit, se odpuštění a zastání nedočkají.
- Nutí podřízené pracovat do zblbnutí
Takový manažer má nerealistická očekávání a po svých zaměstnancích chce, aby pracovali i přesčas. Nechtějí ztrácet čas a chtějí mít vše co nejrychleji. Nezáleží mu na to, že jsou jeho podřízení unavení a svou práci pod silným drilem už nejsou schopni dělat kvalitně. Chybí jim empatie. Po nemocných chtějí, aby se co nejdříve vrátili do práce a totéž lze říci i o novopečených maminkách na mateřské.
- Ztrácí hlavu, když nejsou věci přesně podle něj
Když se věci nedějí přesně podle toho, jak si to takový šéf přeje, ztratí emoční zábrany. Uráží zaměstnance, kolegy, arogantně po všech řve. Snadno dožene své podřízené k slzám. Neuzná vlastní chybu a obviňuje ostatní.
- Pro svou funkci je nekompetentní
Svou pozici ve firmě vnímá jako sílu moci a neuvědomuje si, že má především zodpovědnost. Než se stal manažerem, svou práci zřejmě odváděl dobře, ale k řízení lidí je nekompetentní. Povýšen byl podle Peterova principu, tedy na základě výkonu a zásluh bez ohledu na manažerské schopnosti. Pracovní povinnosti tak plní především schopní zaměstnanci, kteří povýšení nebyli.