Kdyby lidé v exekucích tvořili jeden samostatný kraj, byl by šestý největší v republice. Podle Exekutorské komory České republiky bylo k 29. října celkem 711 939 lidí v exekuci. V žebříčku by tento pomyslný kraj skončil za Středočeským krajem, Prahou, Jihomoravským, Moravskoslezským a Ústeckým krajem. Na problematiku chce upozornit i jedenáctý ročník Mezinárodního festivalu dokumentárního divadla Akcent
Ten zavítá v listopadu do pražského Divadla Archa. Nabídne celkem čtyři inscenace, jejichž autoři čerpají z osobních zkušeností. Do světel reflektorů se tak dostane téma nejen exekuce, ale i například jihokorejská problematika autenticity, tradice a autocenzury nebo svět videoher a digitálních měst.
Problematiku exekucí si vezme na paškál představení Hrubý domácí produkt. Český exekuční řád vstoupil v platnost před dvaceti lety. Pomohl věřitelům dostat se ke svým penězům? Nastavil hodnotu půjčky a peněz? A Jaká je hodnota vztahů mezi lidmi v rámci jedné společnosti? Nad těmito otázkami se zamyslel režisér Jiří Honzírek.
Zahraniční hosté představí inscenaci History of Korean Western Theatre (Historie korejského západního divadla). „Jihokorejský divadelník a hudební skladatel Jaha Koo si v něm klade otázky, proč asijské divadlo tak tvrdošíjně kopíruje evropskou scénu včetně odkazů na Shakespeara a hledá odpovědi na to, z jakého důvodu Korejci zapomínají na svoje vlastní kořeny a jsou tolik hrdí na západní interpretaci světa,“ popisuje umělecká ředitelka festivalu, režisérka Jana Svobodová.
Svobodová sama na festivalu uvede vlastní inscenaci Ti, kdo mluví sami za sebe, ve kterém diváky seznámí s příběhy 12 mladých žen, které se chtějí svobodně rozhodovat o vlastním osudu. V otevřeném prostoru divadla budou příběhy situovány tak, že si diváci mají připadat jako v galerii a sami si pak zvolí kdy, z kterého úhlu a jak dlouho budou danou scénu pozorovat.
Originální gamingová performance Virtual Ritual zavede diváky pomocí architekta Osamu Okamury (nejmladšího sourozence bratrů Hayata a Tomia Okamurových), youtubera Atleta a fotografky Adély Vosičkové do paralelního světa online videoher. Představení má být průzkumem digitálních měst, obyvatel, zákonitostí a rituálů, které formují zdánlivě beztížný svět, ve kterém je možné téměř cokoli.
„Jsme na letošní program hrdí. Chceme milovníkům divadla ukázat, že dokumentární divadlo není nuda. Na druhou stranu si myslíme, že když je v dnešní době divadlo jen „hezké“, tak to prostě nestačí,“ uzavírá Jana Svobodová. Jednotlivá představení podle ní otevírají nezávisle na sobě otázku konfliktu svobody jedince a společensky zaběhlých norem.