Řetězec restaurací rychlého občerstvení McDonald’s ve středu vstoupil do světa digitálního umění. V pražském klubu Swim odstartovala první aukce takzvaného NFT díla v Česku. Jeho autorem je známý český grafik Tomáš Břínek alias TMBK, který je proslulý svými satirickými kolážemi. Ten pro McDonald’s vytvořil unikátní digitální koláž na téma Maestro burger, výtěžek z dražby zamíří do Nadačního fondu Dům Ronalda McDonalda, který dlouhodobě podporuje rodiny vážně nemocných dětí.
Odšťavňovač, ve kterém se lisuje jeden z populárních hamburgerů známého řetězce zatímco ze stříbrného přístroje vytéká nápoj do tradičního kelímku s ikonickými zlatými oblouky. Tak vypadá obraz Tomáše Břínka s názvem Maestropiece by TMBK.
Koláž však nenajdete na olejovém plátně, jde o digitální dílo, kterým společnost McDonald’s vstupuje do světa takzvaného NFT. Pokud jste se s touto zkratkou nikdy nesetkali, není to žádná ostuda. V technologickém světě se jedná o horkou novinku. Na druhou stranu je velmi pravděpodobné, že se s ní budeme setkávat stále častěji.
„Byla to výzva, něco nového. Zajímalo mě, co to vlastně je, chtěl jsem na to přijít,” popsal Tomáš Břínek důvod, proč se do projektu zapojil.
„McDonald’s je společnost, která sleduje trendy a inovace nejen u nás, ale v celém světě. Jsme progresivní a nebojíme se proto naše produkty představit neotřele, v rámci školení třeba často využíváme možností virtuální reality, nebo se pustit do odvážnějších a inovativních projektů. Maestro je díky specifickým ingrediencím mistrovské dílo, které si zaslouží výjimečný přístup i formát. Proto přicházíme s jeho vyobrazením ve formátu NFT. Jeho fanoušci si jej budou moci vydražit a těšit se z něj po celý život,“ vysvětlil marketingový ředitel McDonald’s Martin Troup.
Co je to NFT?
Představte si, že v internetové aukci koupíte obraz, fotografii nebo třeba video od známého umělce. Zaplatíte spoustu peněz a těšíte se z originálu, ovšem pak přijde studená sprcha. Někdo na internet pověsí bůhvíkde získanou digitální kopii téhož díla, za pár dní je ho všude plno a vaše investice rázem ztrácí na hodnotě, protože digitální reprodukce jsou na rozdíl od těch fyzických k nerozeznání od originálu.
A právě tohle NFT řeší. Pomocí tzv. unikátních tokenů založených na blockchainové technologii získáte koupí záruku, že jste vlastníkem originálu jen a jen vy. Bezcenné tak budou všechny ony stažené kopie, vaše dílo si svou cenu udrží. Blockchain je asi nejbezpečnějším způsobem, jak v současném digitálním světě zaručit pravost obsahu, ostatně proto ho využívají kryptoměny.
Kromě toho má NFT další nesporné výhody, mezi ty patří trvalost a stálost technologie, NFT je navíc jedinou formu, jak v digitálním prostředí umožnit absolutní vlastnictví. A že nejde jen o trend v krypto světě, ale věří mu i svět velkého umění, dokládá fakt, že letos v březnu se tímto způsobem prodala koláž umělce Beepla v aukci za bezmála 70 milionů dolarů, což je jasný digitální rekord.
Jak se do aukce zapojit?
Dražba je veřejná, může se jí zúčastnit kdokoli. Stačí navštívit speciální webové stránky, které McDonald’s vytvořil. Ten, kdo dílo získá za nejvyšší nabídku si kromě cenného uměleckého originálu odnese i hřejivý pocit příspěvku na dobrou věc. Celý výtěžek aukce totiž půjde na konto Nadačního fondu Dům Ronalda McDonalda, který podporuje rodiny vážně a dlouhodobě nemocných dětí.
Právě pro ně se v současné době v areálu Fakultní nemocnice Motol staví dům, který rodinným příslušníkům hospitalizovaných dětí poskytne ubytování, zázemí a komfort v jejich nelehké situaci.