Pokud sháníte novou práci, správně napsaný životopis je základ. Právě jím totiž na potenciálního zaměstnavatele děláte první dojem. Vyhněte se chybám, které vám mohou dveře k nové kariéře zavřít. Co by v životopisu chybět nemělo? A co tam naopak nedávat?
Ačkoli životopis mívá ucelenou strukturu, můžete ho vyšperkovat tak, že na první pohled zaujme. Máme pro vás několik tipů, jak ho odlišit od stovek dalších.
Profesní profil na prvním místě
Ačkoli profil mnoho lidí v životopise vynechává, právě on o vás dokáže prozradit nejvíc. Sami sebe byste měli popsat v několika větách. Představit si to můžete jako něco, co řeknete člověku, kterému osobně předáváte životopis nějakého svého známého.
Například: Petr je Java programátor s výbornou znalostí MS SQL Server nebo PRINCE2, projektový manažer s desetiletou praxí v bankovnictví a telekomunikacích.
Popište své výsledky, ne pozice
Životopis většiny lidí vypadá, jako by ve výčtu dosavadních zkušeností jen opisovali z formálních popisů pracovních míst, která zastávali. U obchodních zástupců se tak například můžete dočíst, že měli na starosti obchodní aktivity pro sektor středně velký firem, jednání s klíčovými zákazníky, prodejní aktivity. Právě rozdíl mezi „dělat“ (činnost, aktivita, náplň práce) a „udělat“ (výsledek) je ale při psaní životopisu zásadní.
Svým životopisem poukazujte na své výkony a vyprávějte příběhy – co se vám podařilo kde dokázat, změnit nebo vylepšit.
Dejte do životopisu hodně čísel
Pomocí čísel zasadíte své pracovní zkušenosti do pochopitelného kontextu, zároveň budují důvěryhodnost a s jejich pomocí jde často lehce překlopit informace typu „dělat“ (činnost) do přesvědčivější polohy „udělat“ (výsledek).
Například větu „Příprava a vedení ročních jednání s klíčovými zákazníky“ vylepší přidání čísel na „Příprava a vedení celkem 15 ročních jednání s klíčovými zákazníky společnosti (roční odběr zboží za více jak 22 milionů korun)“
Představte předchozího zaměstnavatele
Firmy jako Pospíšil & syn sice mohou dělat zajímavou práci, většina lidí o nich ale nikdy neslyšela. Vhodné tedy je na řádek pod názvem každého zaměstnavatele popsat, o jakou společnost jde a co dělá.
Například: Logistická firma specializovaná na přepravu potravin v rámci EU nebo ČR pobočka britské SW firmy dodávající technologie v oblasti vzdělávání.
Neomezujte se v rozsahu
Nebojte se životopis roztáhnout na dvě až tři stránky a své zkušenosti a znalosti pečlivě popište. Delší životopis plný správných a pravdivých informací je vždycky lepší než stručné CV, které obsahuje jen pár základních věcí.
Znalosti cizích jazyků srozumitelně
Nepoužívejte složité věty, kterým personalisté mnohdy ani nerozumí, popište své jazykové znalosti lidsky.
Například: Angličtina – velmi dobrá znalost slovem i písmem (poslední čtyři roky práce v nadnárodní firmě). Francouzština – dobrá schopnost písemné komunikace (týdenní elektronická komunikace s centrálou a zahraničními dodavateli), hovorově domluva o každodenních věcech.
Autorem je Ing. Marek Pavlík, Ph.D., bývalý ředitel strategie společnosti M.C.TRITON, člen Katedry veřejného práva a veřejné správy vysoké školy CEVRO Institut, člen dozorčí rady Klubu zaměstnavatelů, je autorem nebo spoluautorem odborných publikací, pravidelně přispívá do odborných periodik. |