Čeští řidiči kamionů mají stále problém s nelegálními migranty, kteří se pokoušejí dostat do Velké Británie. Pro násilné vniknutí do nákladového prostoru nyní používají nový trik. Rozřežou a znovu nasadí dveřní panty, čímž zůstane neporušeno další zabezpečení. Řidič tak prakticky nemá šanci cokoli odhalit. Britové v takovém případě navíc řidiče nepovažují za oběť, ale za pašeráka.
„K vniknutí muselo dojít na poslední zastávce zhruba 200 km před Calais, jinde jsme pak už nestavěli. Dva panty byly přeříznuty a nasazeny zpět. Prostřední pant, kde není jištění, musel být vyšroubován a poté namontován zpět,“ popsal svůj zážitek řidič kamionu Tomáš H., který je přesvědčený, že neměl šanci tento trik odhalit. Při kontrolách postupoval přesně podle bezpečnostních pokynů Britů, ani ty ale o kontrole pantů vůbec nic neříkají. Ve voze mu celníci našli sedm utečenců.
„Zjistilo se to až s celníky při odstranění plomby a otevření. Je tedy jasné, že to bylo organizované téměř profesionálně a někdo musel pomáhat i z venku. Například o riziku lehání si na rezervu dostatečně věděli a toto hlídali,“ vysvětlil řidič.
Tomáš se nyní obává vysoké pokuty a toho, že kvůli rafinovanému triku nelegálních migrantů na něj Britové budou nahlížet jako na pašeráka, i přesto, že takový úmysl nikdy neměl. U výslechu strávil osm hodin.
Nezvládnutou migraci odnášejí řidiči
„Situace řidičů je stále absurdnější. Francouzi dostatečně nehlídají své území, odmítají žádosti o dodatečné kontroly a vázne boj proti skutečným pašerákům. Britové zase umí jen pokutovat řidiče, i když prokazatelně udělají naprosté maximum k tomu, aby vniku běženců zabránili. Nezvládnutou migraci tak odnášejí nevinní občané, kteří jen chtějí dělat svou práci,“ říká europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který řidičům dlouhodobě pomáhá s vyřizováním odvolání a jednáním s britskými úřady. Řidič Tomáš podle něj postupoval doslova příkladně a neměl co udělat lépe.
„Vůz byl zabezpečený plombou, zámkem i celním lankem, poctivě vyplňoval kontrolní list dle pokynů Britů, nestavěl v blízkosti Calais, finální kontrolu třetí osobou provedl před britskou hranicí. Kontroloval i pevnost plomby a její číslo, jestli nebyla vyměněna či zpětně nastrčena. Z mého pohledu je proto jasnou obětí stále organizovanějšího zločinu,“ dodává Zdechovský k případu. Europoslanec chce zároveň varovat další řidiče, aby do kontrol svých kamionů zařadili i zmiňovanou prohlídku pantů.
„Bylo to naposledy, co jsem do Británie jel. Už jsem i dal výpověď, protože jsem po své zkušenosti přesvědčen, že zabránit vniknutí migrantů jde spolehlivě jen tím, že člověk prostě nikam nepojede, jinak je rovnou jednou nohou v base,“ doplnil řidič Tomáš.