Letos více než kdy dříve lidé objednávají dárky přes internet. Někdy se ale může stát, že takto objednané zboží jednoduše nedorazí, a to i přesto, že je již zaplacené. Evropské spotřebitelské centrum ale uklidňuje, že své peníze lze získat zpět.
E-shopy v letošním roce hlásí rekordní počty objednávek. Právě proto se může stát, že objednané zboží nedoručí lidem včas, v některých případech dokonce nemusí dorazit vůbec. Pokud internetoví prodejci nedodají objednané vánoční dárky zaplacené online kartou a nevrátí peníze, může nakupujícím pomoci tzv. chargeback.
Při chargebacku vaše banka zjednodušeně řečeno stáhne částku od banky prodejce, pokud on sám neprokáže, že zboží doručil. I když banky nejsou povinny toto ze zákona provádět, obvykle svým klientům vycházejí vstříc. Podobnou pomoc ale nečekejte v případě, kdy platíte bankovním převodem. Toho právě často využívají podvodné e-shopy, které platbu převodem nabízejí jako jedinou možnost.
„Někdy si spotřebitelé neověří, od koho nakupují, a zaplatí rizikovému e-shopu. Nebo někteří menší, jinak féroví prodejci, mohou mít problémy kvůli vysokému počtu objednávek, nedoručují zboží v uvedených termínech a nestíhají ani vracet peníze. Pokud spotřebitelé zaplatili kartou nebo prostřednictvím elektronického platebního systému, resp. elektronické peněženky, je zde možnost získat své peníze zpět,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.
Pokud se do podobné situace dostanete a potřebujete od banky pomoct, obraťte se ideálně na oddělení reklamací plateb. Běžní zaměstnanci na pobočkách nemusí být o chargebacku informování, je totiž nástrojem karetních asociací.
„Někdy banky provedou chargeback i v případě, kdy prodejce odmítá odpovědnost za dodání jiného než objednaného zboží. Spotřebitelé by měli mít připravené podklady pro vydavatele karty, včetně objednávky, faktury a komunikace s prodejcem. Vždy je dobré si rozbalování zásilky nafotit nebo natočit. Takový záznam se může hodit také, když je zboží dodáno poškozené,“ radí Tichota.