Přestala vám fungovat pračka, ale prodejna, ve které byste ji jinak reklamovali, je zavřená? V nouzovém stavu museli obchodníci pravidla reklamací trochu upravit. Nemusíte se ale bát, o peníze nepřijdete. Česká obchodní inspekce (ČOI) radí, jak v současné době postupovat.
Většina obchodů sice kvůli nařízení vlády musela zavřít, to ale neznamená, že přestaly přijímat také reklamace. Bez ledničky nebo pračky se totiž moc dlouho fungovat nedá, stejně tak třeba bez počítače, který používáte k práci z domova. Nemusí ale jít jen o spotřebiče, které bezpodmínečně potřebujete. Řada lidí řeší, že jim u některého zboží brzy uplyne dvouletá záruční lhůta, a kdyby měli čekat, než se provozovny znovu otevřou, o právo na reklamaci by přišli.
„Spotřebitelům v době nouzového stavu radíme, aby postupovali především s ohledem na vlastní zdraví a zdraví dalších osob. Vyřizování záležitostí, které nejsou naprosto nezbytně nutné, doporučujeme odložit na dobu po uklidnění situace, kdy se provoz podnikatelů vrátí do běžného režimu,“ nabádá zákazníky tiskový mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Krizová opatření problematiku reklamací sice specificky neupravují, lidé by ale hlavně měli být ohleduplní a trpěliví.
Jak v současnosti při reklamaci postupovat?
Vždy si nejprve rozmyslete, zda je nezbytně nutné reklamovat zboží okamžitě, nebo je možné s tím počkat, až se situace uklidní. Pokud zboží nezbytně potřebujete, nebo se jedná o věc, které v nejbližší době vyprší záruční lhůta, měli byste včas kontaktovat prodejce, a to telefonicky nebo emailem. Domluvte se s ním, kdy a jak si zboží k reklamaci předáte. Můžete mu jej dovézt osobně nebo třeba využít služeb různých dopravců.
„Rozhodně by se nemělo stát, že prodejce odkáže spotřebitele až na okamžik, kdy provozovna bude v běžném provozu, následně pak jiný zaměstnanec spotřebitele odmítne s tím, že lhůta vypršela,“ říká Fröhlich. Pokud by nastala situace, že vás obchodník odkáže až na dobu po znovuotevření, trvejte na tom, aby vám tento příslib zaslal emailem. V případě komplikací pak budete mít důkaz, že jste se takto domluvili.
A co dělat, pokud s vámi prodejce vůbec nekomunikuje? „V takovém případě je ideální reklamaci i se zbožím odeslat na sídlo prodávajícího poštou,“ radí ČOI.