Při nákupech musíme sahat stále hlouběji do kapsy. Podle ekonoma Lukáše Kovandy například potraviny a nealkoholické nápoje loni zdražovaly o 4,5 procenta. Lidé se proto logicky obávají dalšího růstu cen. Své o tom vědí i výrobci, potají proto zmenšují balení, jen aby nemuseli zdražovat.
Potraviny a nápoje zdražovaly už v minulém roce. „Mezi Čechy nyní panují značné obavy z toho, že by se inflace mohla ještě dále roztočit. Čelní představitelé České národní banky proto podnikají mediální ofenzivu, v jejímž rámci veřejnost ujišťují, že by inflaci zkrotili,“ vysvětluje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Nic dobrého nás však zřejmě nečeká ani po konci pandemi. Podle expertů poradenské společnosti PwC může spotřebitelská inflace v Česku vystoupat až na deset procent. „Takové tempo růstu cen Češi naposledy pocítili v létě roku 1998. Celá jedna generace tak vůbec nemá s takovým růstem cen zkušenost,“ upozorňuje ekonom.
Nicméně v lidech obava z výrazného růstu cen podle Kovandy přetrvává delší dobu. „Své o tom vědí výrobci potravin. Ti v poslední době proto zintenzivňují praxi nenápadného zmenšování objemu výrobků nebo snižování gramáže,“ popsal Kovanda.
Cena výrobků tak zůstává v obchodě stejná, avšak tajně se smrskává objem, gramáž nebo kvalita výrobků. Zákazník tak za stejnou cenu kupuje méně. „Takže si pohorší podobně jako při cenové inflaci. Akorát, že si toho většinou nevšimne, zatímco cenovou inflaci by jistě zaregistroval, což by jej od koupě mohlo i odradit,“ vysvětluje ekonom.
Až o deset gramů tak přišly podle něj v posledních letech tyčinky Deli nebo Snickers. „Tyčinka KitKat Chunky měla původně gramáž 50 gramů, po prvním ztenčování se snížila na 48 gramů a dnes váží jen 40 gramů. Čokolády Figaro, Studentská pečeť, Milka nebo tyčinka Margot ztratily během pár let dvacet gramů,“ všiml si Kovanda.
Pochopitelně nejde jen o cukrovinky. Týká se to také alkoholických nápojů, chipsů, kakaa, tatarky, dokonce i nepotravinářských výrobků typu kosmetiky nebo mycích prostředků.
„Zákazník by v čase citelné inflace cen potravin měl pečlivěji než jindy pročítat údajů o složení, objemu či gramáží výrobku,“ uzavřel ekonom.