I přesto, že jsou vzpomínky z dětství pro mnohé z nás těmi nejhezčími, jsou jen zlomkem toho, co člověk ve skutečnosti zažil. Pokud si zkusíte vzpomenout na první roky svého života, téměř s jistotou si z nich nebudete nic pamatovat. Vědci teď konečně přišli s vysvětlením, proč tomu tak je.
Jistě jste už slyšeli o pojmu amnézie, jinými slovy ztrátě paměti, ke které dochází nejčastěji při poškození mozku. I když většina lidí amnézii v klasické podobě nikdy nezažije, její určitou formou si v životě projde každý. A právě při ní ztratí vzpomínky na vlastní dětství.
Tato specifická forma dostala pojmenování dětská nebo infantilní amnézie. Při jejím vzniku na mozek nepůsobí žádný vnější faktor, například úder do hlavy, ale právě procesy, které probíhají uvnitř tohoto řídícího orgánu. Podle profesorky Patricie Bauerové z Emory University v americké Georgii to souvisí s tím, jaké mechanismy v mozku ukládají zažité zkušenosti pro potenciální využití v budoucnosti.
Dětská amnézie nastává u člověka obvykle ve věku sedmi let. Ukázal to výzkum, při kterém si pěti až sedmileté děti byly schopny vzpomenout na 63 až 72 procent z toho, co zažily v minulosti. Při osmi až devítiletých dětech to však byla už zhruba jen polovina, přesněji 35 procent, píše web Science Times.
Co a kolik si toho člověk z dětství pamatuje, se však může zásadně lišit. Významnou roli sehrává například to, zda člověk v mladém věku prožil nějakou mimořádně silnou událost nebo trauma, která se mu zafixovala jako vzpomínka. V takovém případě se dokonce může podepsat na jeho psychice v průběhu pozdějšího života.
Většinová populace nicméně nemá žádné nebo jen velmi matné vzpomínky na rané dětství. Existují však způsoby, které mohou v mozku aktivovat vzpomínky v podvědomí. Člověk vůbec nemusí vědět, že je má. Objeví se ve chvíli, kdy jsou něčím – zjednodušeně řečeno – aktivovány. Tím může být například fotografie, návštěva místa spojeného se skrytou vzpomínkou nebo třeba obyčejný rozhovor z dětství. Pomoci aktivovat vzpomínky může dokonce i učení, které přispívá k činnosti mozku.