Že i známý fastfood myslí na budoucnost naší planety, se mohli přesvědčit návštěvníci pražské náplavky. Společnost McDonald’s tam v úterý představila dva krátké vizionářské filmy, za kterými stojí dnes už bývalí studenti Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM). Tématem snímků je budoucnost jídla, firma chce tímto upozornit na důležitost udržitelného přístupu k životnímu prostředí.
Do projektu se zapojilo hned několik studentů vysoké školy, ke zfilmování byly nakonec vybrány dvě myšlenky. Konkrétně šlo o futuristické vize budoucnosti od Terezie Lexové a Tomáše Rachunka. Terezie se zaměřila na podobu chuti, ve svém tvůrčím projektu se inspirovala nápojovými a jídelními automaty. Ty budou podle ní schopny připravovat jídlo přesně na míru.
„Má idea rychlého jídla budoucnosti, které je vyrobeno stroji, je založená na automatickém generování jeho finálního tvaru. Jídlo na základě vámi požadovaných chutí bude vždy vypadat tak, jak opravdu chutná, a to pomocí matematiky a parametrických rovnic. V konečném důsledku je tak můj koncept hodně o vizualizaci chutí, bezobalovost je pak další přidanou hodnotou,“ vysvětluje Terezie.
Tomáš se ve své vizi nechal inspirovat hlenkami, tedy jednobuněčným eukaryotickým organismem, který žije na pomezí hub a protistů. Už tehdy jej fascinovalo, že je možné je využívat pro plánování dopravy, jak se stalo například v Japonsku.
Tento organismus tedy Tomáš vsadil do svého příběhu, který popisuje apokalyptickou budoucnost. V té je jediným řešením pro přežití naší rasy právě spojení hub a člověka. Něco podobného už můžeme ostatně najít v přírodě dnes, a to mezi rostlinami a mykorizními houbami. Ty prorůstají kořeny rostlin a pomáhají jim například s příjmem živin a vody.
„V současnosti inspirují houbová mycelia a plodnice designéry po celém světě. Ti implementují jejich vlastnosti například do architektury nebo produktového a oděvního designu. Třeba tak Češi, jako jedni z největších sběratelů a konzumentů hub, stanou na prahu nového objevu inspirovaného právě tímto dokumentem,“ prozradil Tomáš s tím, že k nápadu jej přivedla právě obliba hub.
S kreativním zadáním na workshop pro studenty přišel známý fastfood už před několika lety. „Spolupracím s komerčními subjekty se naše škola nebrání, právě naopak. Spojování uměleckého a průmyslového světa s komerční sférou je zajímavým procesem, který může našim studentům hodně dát,“ pochvaluje si vedoucí Ateliéru produktového designu na UMPRUM Michal Froněk.
Z nápadů studentů měla být původně pouze výstava, byly však natolik zajímavé, že se do projektu zapojila společnost Amazing Company. Ta pod kreativním vedením Ondřeje Šorma, producentky Petry Ondřejkové a ve spolupráci s Jakubem Jiráskem, vytvořila náměty filmového zpracování a scénáře obou filmů.
O režii se nakonec postaral právě Jirásek, který je absolventem pražské FAMU. „Bavilo mě se do detailu zamýšlet nad podobou budoucnosti a zároveň reflektovat hrozby současnosti s určitým ironickým odstupem, který žánr těchto krátkých filmů nabízí,“ popsal.
„Ze spolupráce se studenty UMPRUM jsme nadšeni, stejně jako z jejich motivů a filmů jako takových. Díky zapojení nadaných nadšených mladých lidí vznikly nádherné a především vysoce kreativní a kvalitně zpracované futuristické filmy,“ uvedla ředitelka PR a komunikace společnosti McDonald’s Jitka Pajurková.
I přesto, že se krátké filmy měly na veřejnost dostat mnohem dříve, kvůli pandemii koronaviru se tak stalo až nyní. Nejde však o jedinou aktivitu směrem k životnímu prostředí, kterou McDonald’s dělá. Své jídlo například dlouhodobě prodává v obalech z recyklovaného a certifikovaného papíru, za své zákazníky i dodavatele třídí veškerý odpad a poskytuje jej k dalšímu zpracování.
Viditelnou změnou je pak nahrazení plastových brček či příborů papírovými a dřevěnými. Jen tímto krokem populární řetězec rychlého občerstvení ušetří za rok přes 100 tun plastu.
„Aktuální poměr našich spotřebitelských obalů v České republice je pouze 12 procent plastových a celých 88 procent papírových. Ty papírové jsou z velké části z recyklovaného papíru a zbytkový podíl tvoří papír pocházející z šetrně obhospodařovaných lesů,“ doplnil McDonald’s.
McDonald’s na pražské náplavce představil filmy na motivy studentů UMPRUM: