V Česku by se letos mělo otevřít celkem 46,5 kilometrů nových dálnic. Další desítky kilometrů se dočkají modernizace. Už v říjnu by tak řidiči mohli například plně využívat opravenou dálnici D1 mezi Prahou a Brnem.
S příchodem teplejšího počasí odstartovala stavební sezóna na českých cestách. V rozpočtu Ředitelství silnic a dálnic je letos 61 miliard, což je o 6 miliard více než v loňském roce, modernizace se tak dočká více úseků než v předchozích letech.
„Nikdo se proto nemusí bát, že by se na silničních stavbách začalo šetřit, jako tomu bylo za minulé krize. Rozestavěno máme aktuálně 211,4 kilometrů silnic a dálnic a dalších 165 kilometrů letos zahájíme,“ popsal ministr dopravy Karel Havlíček.
Po devíti letech by letos měla být dokončena oprava dálnice D1. Zmodernizováno bude posledních 50 kilometrů na pěti úsecích. Po nové dálnici se řidiči projedou v říjnu.
Ministerstvo počítá také s otevřením 46,5 kilometrů zbrusu nových dálnic. Celkem 22 kilometrů bude dokončeno na dálnici D11, konkrétně v úseku z Hradce Králové do Smiřic a dál do Jaroměře. Nového 12kilometrového úseku z Opatovic do Časů se dočkají na D35. Na dálnici D6 ve směru na Karlovy Vary se zprovozní obchvat Lubence, na D55 pak otevřou jihovýchodní obchvat Otrokovic.
Stavět se letos začnou i nové úseky dálnic, celkem by mělo jít o 100 kilometrů. Zásadní pro letošní rok bude zahájení stavby 32 kilometrů na D4. Počítá se také se zahájením realizace úseků na D6 do Karlových Varů, na D55 mezi Starým Městem a Moravským Pískem, na D49 mezi Hulínem a Fryštákem nebo na D3 z Třebonína do Kaplice.
Zprovoznit by silničáři letos chtěli také bezmála 23 silnic I. tříd. Půjde například o obchvaty Chrudimi, Krnova, Opavy nebo Osové Bítýšky. Zároveň se počítá se zahájením výstavby obchvatů Jaroměře, Mělníka, Nové Paky, Klatov či Olbramovic.