Zdražování se nevyhne ani dětským zákazníkům. Kvůli astronomickým přepravním nákladům po pandemii dramaticky zdraží hračky, růst cen se proto nevyhne ani Česku. Podle ekonoma Lukáše Kovandy jde o nejhorší situaci za posledních minimálně čtyřicet let. Například plyšáci z Číny se dokonce přestávají dovážet.
„Astronomický růst celosvětových přepravních nákladů se promítá a ještě promítne do cen hraček, a to i v Česku. Přeprava běžného kontejneru, v němž se vozí právě i hračky, na trase mezi Šanghají a Rotterdamem vyjde na 10 522 dolarů. To je o 547 procent, než kolik činí průměr pro tuto část roku za uplynulých pět let,“ vysvětluje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Podnikatelé v hračkářském byznysu tak náročnou situace prý nepamatují. Například britský hračkářský obchod „The Entertainer“ už musel zastavit dovoz velkých plyšových medvědů z Číny. A to jednoduše proto, že přeprava enormně zdražila a za dvojnásobnou cenu by plyšáci byli neprodejní.
Za růstem přepravních nákladů je hned několik důvodů, které nastávají v důsledku pandemie. „Lidé po celém světě jsou po otevření kamenných obchodů ochotni utrácet více. To v případě hraček platí dvojnásob, neboť při nákupu hračky hraje zásadní roli návštěva hračkářství s dítětem, které si často vybírá hračku přímo v obchodě,“ popsal ekonom s tím, že internetový obchod pochopitelně takový zážitek zprostředkovat nedokáže.
Češi za hračky, hry a figurky běžně utratí téměř deset miliard korun ročně, v loňském roce však byla celková suma výrazně nižší. Letos se ale podle Kovandy snaží Češi nakupování pro své ratolesti dohnat, podobné je to také v jiných zemích.
„To vytváří nápor na kontejnerovou přepravu z Číny, odkud se i do Česka podstatná část hraček dováží,“ uvedl ekonom. Vedle silné celosvětové poptávky však růst cen přepravy způsobuje také nedostatek kontejnerů, nedostatek plavidel a nedostatek pracovníků v přístavech.
„Aktuální opětovné šíření nákazy covid-19 právě v asijských exportních uzlech pochopitelně návrat do normálu oddaluje,“ předpovídá Kovanda. Zdražování hraček v Česku tak podle něj hned tak neskončí, přepravní náklady podle něj totiž zůstanou zvýšené delší dobu.